RSS

Glaskål

31 May
Glaskål - Kilde: Wikimedia Commons

Glaskål - Kilde: Wikimedia Commons

Glaskål er den opsvulmede del af stænglen af en kåltype. Kødet er sprødt og mildt og sødt i smagen. Mere om den på det engelske Wikipedia.

Da jeg var barn, fik vi ind i mellem glaskål – kogt og i skiver. Jeg tror de fleste vil være enige med mig i, at så kan det ikke blive kedeligere. Det har desværre også holdt mig fra at spise glaskål som voksen. Men nu læste jeg så et tip om at prøve at spise den rå, og jeg må indrømme at jeg var meget skeptisk, men det smager faktisk rigtig godt både snittet og revet – gerne med lidt dressing. Med lidt ekstra krydderier, fx spidskommen, kan den også svitses let og serveres varm.

Vælg de mindste, de større kan være træede. Skær top og bund af og skæl den. Kan snittes eller rives.

Forslag:

  • Olie, citron, peber, frisk krydderurt, et par dråber Thai fiskesauce (sort peber og mynte er rigtig godt sammen)
  • Surmælksprodukt eller friskost, fx rygeost, krydderurter
  • Á la tzaziki
  • Svitset med krydderier/krydderurter

Kilde: Politiken, Tjek råvareguide: Glaskål (20050529)

Skåret i julienne og stegt i ca. 5 min. Smag til med salt, peber, Thai fish sauce og citronsaft. Eventuelt: steg med lidt løg i strimler og krydr med lidt friske, hakkede krydderurter.

Glaskålsalat (1 stor eller 2 almindelige portioner)

  • 1-2 glaskål
  • 1/2 ss hvidvinseddike
  • 2 ts rødvinseddike
  • 1 ts olivenolie
  • ½ ts frisk, revet ingefær
  • 1 nip estragon
  • 1 knsp. chili
  • salt
  • peber
  • lidt løgringe og ristede sesamfrø til garnering (rødløg)

Glaskålen skæres i julienne. Drys evt. med lidt salt og lad stå 30 min. Skylles grundigt og vand presses fra i et klæde.

Bland dressingen, og bland kålen i. Lad det trække i køleskabet i mindst 2 timer.

Serveres garneret med lidt løgringe og ristede sesamfrø.

 
Skriv en kommentar

Posted by på 31/05/2009 in Kål, Salat, Tilbehør

 

Skriv et svar

 
