RSS

Tofueksperimenter I

05 Jun

Jeg har ikke tidligere spist, eller i det hele taget eksperimenteret særlig meget med tofu. På det seneste har jeg ikke haft så meget lyst til hverken at tilberede eller spise kød, så nu prøver jeg at finde gode metoder til tilberedning af tofu. Jeg regner med at opdatere og tilføje nyt til dette indlæg, jo mere jeg prøver – og lærer.

Denne hjemmeside, How to cook tofu like the pros (engelsk), foreslår at tørstege tofu, inden marinering. Det skulle gøre den mere fast, og give mere ‘bid’, samt tørre den mere ud, så den kan optage mere marinade. Jeg har prøvet det nogle gange. Jeg synes ikke nødvendigvis det tørrer tofuen mere end almindelig presning kan gøre det, men det giver en mere stegt overflade og dermed mere ‘bid’, men jeg synes også det kommer til at virke lidt for gummiagtigt. Det er i hvert fald værd at prøve for at se om du kan lide det.

Mht. marinering – jamen så skal man da gøre det. Tofu smager ikke af særlig meget i sig selv, så det bliver noget mere interessant med marinering. Mange af de opskrifter jeg har kunnet finde, er primært baseret på sojasauce. Det er jeg ikke selv så vild med i større mængder, så jeg måtte til at eksperimentere og prøve forskellige kombinationer. Opskrifterne indeholder stort set ikke noget olie og jeg forsøger i det store og hele at holde kalorieindholdet lavt. Olie, synes jeg kun er nødvendigt, hvis det har en bestemt smag jeg synes skal være der, fx ristet sesamolie, ellers er det bare ekstra kalorier, der ikke gør noget for tofuen og dens smag. Jeg skal selvfølgelig have prøvet det af på et tidspunkt at marinere med olie – og se om jeg så ændrer mening.

Typisk spiser jeg tofuen i noget grønsags-stir-fry, og så er det oplagt at bruge lidt af marinaden som sauce. Jeg kan sagtens forstille mig at bruge tofuen i sammenkogte retter, men lige nu skal jeg jo kunne smage det for sig selv.

Jeg så et tip på vegetarkontakt.dk’s forum, om at marinere i vin eller alkohol. Mjød skulle tilsyneladende være rigtig godt, også til tofu serveret kold og ukogt. Det skal jeg bestemt have prøvet på et tidspunkt – jeg vil tro, det var vigtigt at man vælger noget der er forholdsvist sødt, eller i hvert fald har en kraftig egensmag, så det ikke bliver enten for surt eller bare smager af sprit. Fx mjød, som nævnt, eller en tung, varm rødvin eller en kraftig whisky eller cognac.

Marinade nr. 1

  • 1 ss sojasauce
  • 1/2 ss thai fiskesauce
  • lidt Sambal Oelek (chili)
  • 1 ts frisk, revet ingefær
  • 1 ts østerssauce
  • 1 ss citronbase
  • 1 ts meget finthakket løg
  • lidt hvidløg
  • 1 knsp. vaniljepulver
  • 1 knsp. allehånde

Okay resultat, men ikke noget særligt. Lidt for salt. Tofuen blev presset i knap en time og derefter tørstegt og marineret i hen ved en time mere. Derefter stegt for sig inden den blev blandet i en stir-fry.

Marinade nr. 2

  • 1 ss thai fiskesauce
  • 1 ss æblecidereddike
  • 3 ss vand
  • 1 stor ts friskrevet ingefær
  • 1 lille ts lys miso sauce (noget færdigblandet med relativt højt sukkerindhold)
  • lidt Sambal Oelek
  • Allehånde

Ret godt resultat, med en fyldig, rund smag. Det smagte efter mere. Måske en anelse citron? Jeg tror sukkeret betød en del for smagen. Tofuen var igen tørstegt først.

Marinade nr. 3

  • 2 ss æblecidereddike
  • 1 1/2 balsamico vinegar (red)
  • 1 ts mørk miso (Clearspring Hatcho Miso)
  • 1/2 ts friskrevet ingefær
  • 1-2 ss vand
  • 1/2 ts æblesirup
  • 2 ts østerssauce
  • Stor knsp. allehånde
  • Knsp. vaniljepulver

Mild, blød, lidt for meget eddikesmag. Lidt flad. Tofuen var ikke tørstegt, og jeg tror jeg bedre kan lide det.

Marinade nr. 4

  • 1/2 dl vand
  • 1/2 ss thai fiskesauce
  • 1 lille ss mørk miso (Clearspring Hatcho Miso)
  • 1 ts citronbase
  • 1/2 ts Sambal Oelek
  • 1/2 ss friskrevet ingefær
  • 1 ss østerssauce
  • 1/2 ts æblesirup

Lidt kedelig, smagte ikke af ‘nok’. Jeg stegte også for hårdt og brændte det lidt, så det kan have påvirket smagen. Misoen gav ikke så meget smag som ventet, men måske skal jeg simpelthen vænne mig til at lave marinaderne stærkere og mere intense.

Marinade nr. 5

  • 2-3 ss vand
  • 2 ss æblecidereddike
  • 1/2 ss thai fiskesauce
  • 1/2 ss sojasauce
  • 1 ss østerssauce
  • 1 ss friskrevet ingefær
  • 1/2 ss Sambal Oelek
  • Stor knsp. allehånde

Dét var slet ikke så tosset! God, stærk chili smag, og pænt blød og afrundet i baggrunden. Der mangler måske en anelse salt eller bittert, men det er tæt på. Tofuen blev ikke tørstegt, men presset i 3-4 timer, så den blev meget fast. Jeg havde forventet den ville opsuge mere marinade end den gjorde, men det betød nu ikke noget for smagen. Jeg stegte den ved middelhøj varme i ca. 3-4 min. på hver side, så det ikke brændte på, men blev pænt brunet. Meget vellykket – den færdige tofu var fast i det, men ikke gummiagtig (som sædvanlig stegte jeg tofuen først og tog af wokken mens jeg lavede grønsagerne, og så kom det i til sidst igen. Marinaden var også god som stir-fry sauce – plus lidt vand, da den er meget stærk.

Marinade nr. 6

  • 2 ss sojasauce
  • 1 1/2 ss balsamicoeddike (rød)
  • 1 ts mørk sesamolie
  • 1 ts citronbase
  • 1 ts østerssauce
  • Lidt hvidløg
  • Stor knsp. allehånde
  • Friskkværnet sort peber med rund hånd

Tofuen blev skået i stykker på næsten 1,5 cm tykkelse og presset i kun 20 min. for ikke at de skulle blive for faste, men stadigvæk være bløde. Derefter blev de marineret natten over i køleskabet. Stegt 4-5 min. på hver af de fire sider, så der kom skorpe. Konsistensen med den sprøde skorpe og det bløde indre var god. Marinaden er meget stærk og mørk i smagen, og jeg synes ikke det fungerede godt når det skulle steges så forholdsvis lang tid – det kom til at smage en anelse brændt. Denne marinade vil fungere bedre, hvis tofuen er mere fast og tør-steges inden marinering.

 

Skriv et svar

 
