RSS

Frikadeller i sennepsauce

19 Jan
  • 1 ts smør
  • 1 skalotteløg eller ½ lille løg
  • ca. 100-125 g minifrikadeller
  • 1½-2 dl kyllinge-, svine- eller kalvebouillon
  • 1 ts sennep
  • Et stor drys gurkemeje (valgfrit – kun for farvens skyld)
  • Salt
  • 1-2 ts Maizena saucejævner

Serveres med kartoffelmos og revet peberrod som garniture

Sæt slow cooker’en på ‘høj’ og kom smørret i. Hak løget mens det smelter. Mål vand af til bouillon og tilsæt bouillonkoncentrat eller -terning, sennep, gurkemeje og salt.

Når smørret er smeltet tilsættes løg og der røres godt rundt så løget er dækket af fedstof. Lad det stå i 5-10 min. på ‘høj’ med låg på.

Tilsæt frikadeller og bouillon og saucejævner og rør rundt. Lad det varme igennem på ‘høj’ i op til en time – fx hvis frikadellerne er frosne. Lad det derefter stå ca. 2-3 timer på ‘lav’.

Opskriften stammer fra: “Ultimate Slow Cooker” af Sara Lewis. Kogebogen er engelsk og jeg blev lidt overrasket over at finde frikadeller serveret kogt i sauce på denne måde. Da jeg kom mig over, at frikadeller “kan man da ikke servere på denne måde! De skal da være stegt og sprøde!!” blev jeg nysgerrig nok til at prøve det. Det smager faktisk rigtig godt. Frikadellerne bliver bløde og svulmer lidt op i saucen og man kunne sikkert også bruge kødboller – men frikadeller ser bedre ud da saucen er let gennemsigtig. Jeg vil anbefale små, mundrette frikadeller, men større kan også gøre det.

 
 

Skriv et svar

 
