RSS

Bagte rodfrugter

01 Feb

Nemt, velsmagende og sundt grønsagstilbehør – især til vintermad. Et fad blandede bagte rodfrugter ser godt som gæstemad.

Grønsagerne skrubbes godt, eller skrælles eventuelt, hvis de har en tyk, sej skræl som fx rødbeder, sødkartofler eller selleri.

Skær grønsager i både eller strimler på langs. Dup tørre med køkkenrulle og dryp eller pensl med lidt olie. Krydr evt. med salt, peber og diverse krydderurter. Læg dem i et fad i et enkelt lag, og gerne med lidt afstand – hvis de ligger meget tæt skal de have lidt længere tid end angivet her.

Følgende tider passer ca. til grønsager skåret ud i stykker, der svarer til kartoffelbåde af en bagekartoffel i 8 både. – ved 200 C med varmluft (220 C uden varmluft – men varmluft kan stærkt anbefales).

Pastinak og persillerod: 15-20 min. – i halve eller kvarte. Timian er godt.

Sødkartoffel: 10-15 min. Chiliolie er godt.

Selleri: 15 min.

Gulerod: 20-25 min. – i halve eller kvarte. Gulerødderne bliver ikke meget møre, men er stadig lidt sprøde – de bliver godt nok blødere ved længere tid, men også lidt udtørrede og kedelige. Timian eller stødt koriander.

Kartoffel: 20-25 min.

Rødbeder: 25-30 min. Ligesom gulerødderne bliver rødbeder ikke ‘bløde’ – de skal både være sprøde udenpå og også lidt indeni.

 

Skriv et svar

 
