RSS

Tefal Actifry 1

26 Sep

Jeg har fået mig en Tefal Actifry – en lille bordovn, der steger maden med varm luft og rører rundt samtidig. Tefal markedsfører den som et alternativ til en frituregryde til at lave pommes frites. Det var nu ikke derfor jeg valgte den, men fordi jeg godt kan lide stegt/ovnstegt mad, især grøntsager, og Actifry’en så ud til at kunne klare dette nemmere (og måske bedre?) end en pande eller ovn. Det, der især tiltalte mig, var dels at jeg undgår fedtet stegeos i køkkenet, dels at jeg kunne lave stegte kyllingelår uden at have besværet med at rense ovnen bagefter (min nuværende ovn er ikke selvrensende). En ren win-win situation.

Første test var bacon i tykke skiver med peberfrugt og squash. Et glimrende resultat, omend den er mere kraftfuld end jeg lige regnede med, så maden blev stegt lidt for længe. Jeg brugte også tid på at overvåge den under tilberedning. Begge dele dog noget jeg vil regne normalt, når man skal lære at bruge noget nyt.

Næste test var pommes frites. De blev skåret, vasket fri for stivelse og derefter tørret grundigt i et viskestykke. Endvidere fulgte jeg et råd jeg fandt online med at tørre dem lidt i Actifry’en inden olien blev tilsat. Jeg tror jeg brugte lidt rigeligt med olie, men jeg fik udmærkede pommes frites ud af det. De blev lidt seje – men jeg tror det skyldes at jeg brugte efterårets nye kartofler af en fast, gul type fremfor melede kartofler, fx bagekartofler.

Tredje forsøg var bacon og champignon. Igen bacon i 3-4 mm tykke skiver, og 2 håndfulde champignon (kun hoveder, hele). Stegte først baconen i 3-4 minutter til noget fedt var smeltet fra. Derefter blev det taget af og champignonerne kom i. Igen fik jeg givet dem lidt for meget, men det smagte fint. Baconen fik to min. tilsidst, sammen med champignonerne.

Indtil videre er jeg meget tilfreds med den. Jeg skal helt klart lære at bruge den, men jeg tror der er gode muligheder med både kød og grøntsager. Sjovt nok er det svært at finde tips og idéer på ‘nettet – det ser ud til at de fleste bare bruger den til pommes frites. Det er lidt kedeligt i mine øjne.

Den eneste anke indtil nu kunne være at små mængder til én person er lige i underkanten for den. De bliver godt nok rørt rundt, men ikke vendt så meget. På den anden side er det først og fremmest den varme luft, der steger maden og ikke kontakten med panden, så jeg afventer stadig at se om det har nogen videre betydning.

De næste ting jeg vil prøve er stegte kyllingelår og stegt rodfrugtblanding. Begge dele noget jeg håber – forventer – den vil klare med bravour.

 
 

2 responses to “Tefal Actifry 1

  1. Troels Hansen

    29/08/2011 at 17:24

    Hvilken type kartoffel er bedst til pommes frites deri?

     
  2. Actifry

    02/04/2012 at 10:19

    I’m really impressed along with your writing skills as well as with the format in your weblog. Is that this a paid subject or did you modify it your self? Anyway stay up the excellent quality writing, it is uncommon to see a nice weblog like this one these days..

     

Skriv et svar

 
